MEUBIHOME: Passe-Partout palmt Nederlandse kazerne in

Dirk Steenbeke: "Koffietafelboek is referentiewerk"

Passe-Partout trok naar Bergen-op-Zoom voor zijn jaarlijkse huisshow. Daar palmde de maker van sfeerbanken en accessoires een voormalige kazerne in. Zaakvoerder Dirk Steenbeke zette er zijn nieuwe en bestaande collecties neer, op de ruwe vloer maar onder stemmig licht, met karpetten en passende bijzettafels. Op de huisshow kregen we het nieuwste ‘coffee table book’ te zien. Dit draagt de titel ‘Home Stories’.


In het Groot arsenaal, gelegen in het Nederlandse stadje Bergen-op-Zoom, sloeg Passe Partout zijn tenten op voor de jaarlijkse huisshow. De vaste locatie in Antwerpen (stuurboord) werd verkocht en is niet langer beschikbaar voor evenementen. De nieuwe locatie is goed bereikbaar, voor zowel Belgische als nederlandse klanten. Dirk: “Een Nederlandse klant tipte me over het Groot arsenaal. Het gebouw dateert van 1764 en werd gebruikt door het Nederlandse leger toen het oorlog voerde met de Spanjaarden en later tegen Napoleon.”


Meubihome: Het gebouw leent zich uitstekend voor de presentatie van gestoffeerde banken ...

Inderdaad, het is nog beter dan ik had verwacht. Het feit dat je op ieder niveau meerdere kamers hebt, biedt mogelijkheden. Zo kan je iedere ruimte in een welbepaalde sfeer inrichten, met een eigen look en feel. Dit zorgt voor meer contrast en variatie dan één ruimte, waar alles in elkaar overvloeit, zoals in stuurboord.


Derde koffietafelboek

Het koffietafelboek is meer dan een catalogus, we willen echt een boek dat de mensen bijhouden. Vorig jaar drukten we 4000 exemplaren, en die zijn allemaal de deur uit.


Mh: Jullie geven met ‘Home Stories’ een derde koffietafelboek uit. Waarom al die inspanningen?

Dat boek is een beetje ons kindje en toont wat we willen zijn. wij hebben een mooie collectie en, investeren in zeer goed beeldmateriaal. Het lijkt me logisch dat we dit maximaal benutten. Het is trouwens zo dat we nu beelden aan het maken zijn van onze nieuwe modellen hier op de huisshow, voor het koffietafelboek van volgend jaar. Morgen breken we hier af en dan is alles weg. Het koffietafelboek is meer dan een catalogus, we willen echt een boek dat de mensen bijhouden. Vorig jaar drukten we 4000 exemplaren, en die zijn allemaal de deur uit. Klanten geven ze mee met geïnteresseerde bezoekers. Het boek geeft niet enkel heel wat info over onze modellen, maar ook over onze firma: wie we zijn, wie onze medewerkers zijn en hoe we werken. Naast het verhaal en de mooie sfeervolle foto’s, staan er in ‘Home stories’ twee bijzondere verhalen.


MH: Zoals?

Via onze Nederlandse ontwerper Hans Daalder kwam ik in contact met Raymond Cloostermans, eigenaar en oprichter van het merk ‘Rituals’. Zijn producten zijn enorm geliefd en kun je tegenwoordig in 250 sfeerwinkels kopen. Ik heb met Raymond een namiddag een zeer aangenaam gesprek gehad, met taart en koffie. In het boek heb ik het verhaal van Rituals gepubliceerd omdat ik opkijk naar een merk met zoveel beleving. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe je toegevoegde waarde creëert. In de meubelsector missen we dat.


Mh: En het tweede verhaal?

Dat gaat over Genoelselderen, een heel bijzonder Belgisch wijndomein waar Philippe Corthouts (medeigenaar van Passe-Partout, nvdr) goede contacten heeft. De wijn die we op de huisshow schenken, komt van die streek. In ‘Home stories’ staan foto’s van dit unieke, Belgische wijndomein, dat voornamelijk bekend is om zijn uitstekende schuimwijnen en zijn witte Chardonnay. Verder komt in het boek de productie in Hongarije aan bod en staan er zo’n 175 van de 360 medewerkers met hun foto in afgebeeld. Zij staan dagelijks in voor de productie van de banken die onze klanten bestellen. Die mensen vormen samen met ons kantoor in België één grote familie.


Mh: De essentie van de show is toch de collectie zelf?

Uiteraard. we zoeken ieder jaar naar de mooiste, actuele trends die het best passen bij ons DNA. Hierin zit sowieso de drang om alles tot in detail af te werken, zodat de eindconsument een product heeft dat niet alleen mooi en decoratief is, maar ook voor een uitstekend comfort zorgt. Typisch bij Passe Partout is de combinatie van diverse onderveringen in combinatie met diverse zit- en rugvullingen. Nieuw dit jaar is het model ‘Livio’, met het mega zitcomfort uit ons recent nieuw model ‘Luigi’. Verder is er het nieuw aanbouwprogramma ‘Adino’, met een memory schuim in het zitvlak. Het derde nieuw model draagt de naam ‘Ventigo’ en speelt in op de moderne toets van vintage. De andere modellen die hier staan presenteerden we voor het eerst op de Meubelbeurs van Brussel 2016, zoals Dante, luigi en Nico.


MH: Naast zitmeubelen bied je ook bijzettafels én karpetten aan?

Inderdaad. Het is de eerste keer dat we op onze huisshow een totaalaanbod aanbieden, met bijzet- tafels en karpetten die uitgetekend zijn in functie van onze banken. Het zijn kant-en-klare settings die de handelaar zo kan oppakken en in de winkel neerzetten. We willen ‘het verhaal’ versterken op de winkelvloer.


Staat de meubelhandel open voor deze ontwikkelingen?

Bij de ene gaat het al makkelijker dan bij de andere om in-store opstellingen te plaatsen. Meestal komt het omdat ze er geen aandacht aan besteden of er geen tijd voor hebben. Daar willen we meer in betekenen. we hebben in 19 jaar tijd en met onze groei tijdens de laatste 3 jaar toch al bewezen dat we kennis van zaken hebben. We krijgen steeds meer het vertrouwen van onze klanten. Bij klanten waar we onze banken zelf hebben mogen neerzetten, stijgt de omzet tot 35 %.


De sfeer die wij brengen slaat steeds beter aan bij onze noorderburen.


Mh: Hoe lopen de zaken in Nederland ?

Nederland heeft in 2008 zware klappen gehad. De crisis in de huizenmarkt was duidelijk voelbaar. Vandaag is Nederland voor ons een zeer belangrijke markt aan het worden. Dit heeft met conjunctuur in het land te maken. De sfeer die wij brengen slaat steeds beter aan bij onze noorderburen. Particulieren vragen in meubel- en decoratiewinkels naar ons ‘merk’. Dit pull-effect geeft de laatste 3 jaar grote omzetstijgingen in Nederland. En wat in Nederland kan, moet toch ook in België kunnen, niet? Daarvan zijn wij althans overtuigd.


Mh: Ook de catering is Nederlands?

Ja, via een kennis kwam ik terecht bij een jong nederlands cateringbedrijf dat heerlijk kookt met een concept ‘glutenvrij, suikervrij, vegetarisch etc.’ Ik vond dat wel eens tof om te doen, vooral omdat ik zelf ook steeds op dieet ben. (lacht) wat ze doen, valt in de smaak bij onze bezoekers. Van mij mogen ze volgend jaar zeker terugkomen.

Mh: Naar Bergen-op-Zoom?

Dat beslissen we later. we hebben hier alles moeten aandragen, van de generator om elektriciteit op te wekken tot de belichting. we hebben ook een volledige keuken moeten installeren. Maar we hebben het geklaard en we zijn er trots op. Mag wel, niet?

Comments