...

Axel Enthoven

Axel Enthoven

Enthoven Associates begon in 1976 als IDEA (Industrial Design Enthoven Axel) en veranderde haar naam in 1989 toen het een partnerschap werd. De onderneming is opgericht door Axel Enthoven, die nog steeds aan het hoofd ervan staat. Op dit moment telt de onderneming 18 medewerkers.

Het bureau heeft geen sectorale specialisatie, hoewel ongeveer 50% van zijn omzet in de meubel- en transportsector wordt gerealiseerd.

Enthoven Associates heeft klanten over de hele wereld. Partnerships zijn ontwikkeld in Zuidoost-Azië en het Verre Oosten om er de klanten beter van dienst te kunnen zijn. Dochterondernemingen zijn in Nederland opgestart in 1999 en in Frankrijk in 2007.
In 2001 is Enthoven Associates samengevoegd met Yellow Window Management Consultants om de reikwijdte van de besluitondersteunende diensten te verbreden.

In 2007 is Enthoven Associates verhuisd naar een nieuwe locatie in het hartje van de stad Antwerpen, naar een modernistisch gebouw ontworpen door architect Willy Vandermeeren.

 

Inhoud accordeon

Axel over zijn band met Passe-Partout:

Beste lezer,

Als ontwerper ben ik heel trots aan de inhoud van dit boek te kunnen meewerken.

De aandacht, het respect en de ambitie van de uitgever en de drijvende kracht achter de collecties die in dit boek worden voorgesteld, hebben mij geïnspireerd om mijn steentje bij te dragen aan de realisatie ervan.

Er zijn twee soorten ontwerpers: zij die hun eigen aard en stijl hebben en dus innoverende en opwindende collecties maken, en zij die een persoonlijke stijl voor hun klanten ontwikkelen. Ik heb besloten mijn leven aan dit laatste te wijden.

Mijn hoofddoel is goed luisteren, observeren en analyseren en de informatie van mijn klanten omzetten in een maakbaar product met toegevoegde waarde.

Een zetel of een sofa moet comfortabel zijn, maar de ontwerper moet de koper of gebruiker ook gelukkig maken, het meubel een ziel geven en voortdurend streven naar evenwicht en schoonheid.

Je kunt dan wel een moderne, tijdloze of avant-gardistische lijn, collectie of model ontwerpen, maar nog belangrijker is dat de fabrikant, de uitgever of de marketeer het juiste kader weet te creëren om de meubelen te tonen.

Dit werk bewijst dat de voorgestelde ontwerpers hierin met brio zijn geslaagd. Dat is de reden waarom ik er mijn ziel wilde in stoppen.

Axel Enthoven